4 nya sätt att inspirera kreativitet på arbetsplatsen

4 nya sätt att inspirera kreativitet på arbetsplatsen

Kreativitet och produktivitet på kontoret är några av de viktigaste delarna i att se till att ett företag går smidigt och framgångsrikt. Det finns flera faktorer som är inblandade i detta, men både den fysiska och sociala miljön är områden som faktiskt är ganska enkla att förbättra om man är villig att ge det ett ärligt försök. Så här går du till väga!

  1. Uppmuntra personlig kommunikation och samspel

På vissa kontor kan det vara möjligt att medarbetare som till och med arbetar på samma avdelning går hela dagen utan att ens prata med varandra. Denna slags atmosfär är direkt i motsats till hur man ska gå till väga för att främja en kreativ miljö då humöret verkligen påverkar kreativiteten.

Att uppmuntra aktiva samtal mellan medarbetare och lagmedlemmar förbättrar därför kreativiteten och därför är just kommunikationen och samspelet viktiga pusselbitar. En miljö där folk känner sig bekväma att kommunicera resulterar förhoppningsvis också i en fungerande grupp där alla kan brainstorma, vilket för oss vidare till vår nästa punkt.

  1. Strukturera all brainstorming

Ett problem med traditionell brainstorming är att inte alla idéer ges lika möjligheter. Idéer som presenteras i början av möten tenderar att få mer uppmärksamhet, vare sig de förtjänar det eller inte. Ett sätt att motverka detta på är att tillåta ditt team att ha individuell brainstorming och skrivtid.

När alla väl har skrivit ner sina idéer, för man ihop dem och avslöjar dem samtidigt. På så sätt får alla idéer samma tid. Det är också ett bra sätt att se mönster och ta beslut på. Denna övning kräver också fokus, och då är det viktigt att förbättra din ljudmiljön på kontoret. Du kan uppnå fantastiskt fokus och ett utrymme där du kan tänka klart genom att investera i ett specialiserat ljudabsorberande tak, till exempel. De bästa finns på Fadeceilings/com/sv där det finns ett stort utbud av skandinaviska ljudabsorberande produkter.

  1. Testa på psykologiskt avstånd

Teorin om psykologiskt avstånd säger att allt vi inte anser pågår nu och involverar oss själva faller under den psykologiskt avståndskategorin. Att tillämpa denna teori på kreativitet innebär att vi ändrar hur vi tänker på någonting. Vi tänker på saker som vi anser vara psykologiskt avlägsna på ett mer abstrakt sätt, vilket vi vet är nyttigt när det gäller att vara kreativ.

  1. Tänk från ett nytt perspektiv

Kreativa människor måste kunna se saker från olika perspektiv. Om ditt lag är fast kan det vara en bra idé att spela rollspel. Be dem att tänka som konsumenter. Låt dem svara på varför de skulle vilja köpa er produkt eller tjänst och vad de letar efter. Det kan hjälpa till att uppmuntra kreativitet hos arbetare som ibland kämpar för att tänka utanför sitt eget perspektiv.

Vi hoppas att tipsen inspirerat dig att testa på lite nya tekniker inom ditt team!