Allt fler i affärsvärlden väljer att sända nyhetsbrev

Allt fler i affärsvärlden väljer att sända nyhetsbrev

Allt fler företag väljer att sända nyhetsbrev. Varför? Först och främst är det allt fler som inser fördelarna med att nå ut till sin målgrupp genom att sända digitala nyheter i form av snyggt utformad e-post. Att de flesta företag föredrar en digital kontakt istället för det gamla pappersutskicket är ingen nyhet för någon längre. Nyhetsbrevet underrättar kontakten med kunderna, är väldigt mycket billigare och är dessutom bättre för miljön.

Vad är egentligen ett digitalt nyhetsbrev? Det är ett brev som en utvald målgrupp får i sina mejlboxar, något som namnet säkerligen självt antyder. Sanningen är att nyhetsbrevet är mer än bara vanlig e-post.

Det är ett sätt att kommunicera fram företagsvärden, att informera målgruppen om förändringar och nya produkter/tjänster. Nyhetsbrevet har bevisat sig vara ett bra sätt att öka trafiken till företagets webbplats. Ytterst få webbplatser besöks spontant av läsarna, utan de flesta kräver en trigger. En e-post innehållande intressant data med en länk till företagssajten ökar dessa besök avsevärt.

Vilka fler fördelar har nyhetsbrevet? En komplett lista finner du under nästa rubrik.

Fördelar med nyhetsbrevet

Nyhetsbrevet har en hel del fördelar. Vilka är dem? Här kommer en lista:

  • Utskicket sker snabbt via nätet

  • Antalet prenumeranter är obegränsat

  • Kostnaden är mycket längre jämfört med det klassiska pappersutskicket

  • Mycket miljövänligt

  • Målgruppens respons är lätt att mäta

  • I många fall leder nyhetsbrevet till flera besökare till företagets webbplats

  • Innehållet kan på ett enkelt sätt anpassas till målgruppen

  • Företaget kan på ett effektivt sätt bygga lojalitet med kunderna

  • Företagsvärden förmedlas på ett rättfärdigat sätt

  • Image skapas i enlighet med företagets egen uppfattning om den

  • En bevisad bra säljkanal

  • Företaget kontrollerar vad prenumeranterna läser och ifall de öppnar länkarna bifogade i mejlen

Nyhetsbrevet har lett till stora rationaliseringar i affärsvärlden. Bland annat vinner företagen mycket tid och når ut till sin kundkrets och målgrupp på ett snabbare och effektivare sätt. Därutöver är e-post betydligt billigare jämfört med de klassiska papperstutskicken.

Idag kan företag använda sig av skräddarsydda verktyg där kommunikationsansvarige kan kontrollera vilka prenumeranter öppnar breven och använder sig av länkarna som finns i dem. Nyhetsbrevet är en utmärkt kanal där budskapet kan anpassas till den specifika kundkretsen och förmedla företagsvision, produkter och tjänster på ett passande sätt.

Fördelarna med ett nyhetsbrev kan vara flera än de angivna ovan. Om du känner att listan är otillräcklig kan du bara skriva till punkterna som du saknar.

Innehållet ligger i fokus

Vad är det som ligger i fokus i ett nyhetsbrev? Designen eller innehållet? Sanningen är att båda spelar lika stor roll. Enkelheten i e-postmarknadsföringen kan lätt leda till att företagen inte spenderar den nödvändiga tiden på att skapa ett utmärkande budskap.

Kvaliteten i text och layout måste vara fläckfri, genomtänkt och matnyttig. Idag blir det allt viktigare med att fånga målgruppens uppmärksamhet på ett rättfärdigat sätt då allt fler väljer att kommunicera med sina kunder via digitala kanaler. Därför anlitas det duktiga skribenter (copywriters) och designers vars främsta uppgift är att skapa högt läsvärde. Enligt undersökningar är öppningsfrekvensen hos välskrivna och snygga nyhetsbrev betydligt högre, därför investerar företag i att anlita externa specialister som skapar minnesvärt innehåll som håller en jämnhög kvalité.

En duktig copywriter kan lätt strukturera och anpassa budskapet till företagets målgrupp (målgrupper). När text berikas med bra design blir nyhetsbrevet en riktig vinnare och är något som prenumeranterna ser fram emot. Ett bra tips är att filtrera utskicken på ett sätt som gör att en viss typ av budskap når ut till specifik målgrupp i enlighet med dess önskemål och preferenser. Utskicken kan till exempelvis delas upp efter ålder, intresse, bostadsort och kön.