Företag med nya idéer

Företag med nya idéer

Att driva ett företag är långt ifrån enkelt, leveransdatum ska hållas, lön ska betalas ut, kontorsavgifter ska planeras in, nya kunder ska lockas. Det är absolut inte allt, listan innehåller tiotals olika uppgifter vilket kan göra ens jobb till en väldigt svår uppgift. Även om det är tufft och tidskrävande hittar många företagsägare både kraft och lust att presentera fräscha idéer, nytänk och kreativitet som både förbluffar och förvånar.

Många väljer till exempel att introducera nya arbetssätt, platta organisationsstrukturer och coola inredningar bara för att höja medarbetarnas prestationsförmåga. Andra siktar på att skapa popularitet utåt. Ett utmärkt och prövat sätt är att skänka pengar till välgörenhet.

Varför välgörenhet?

Välgörenhet är ett brett begrepp som kan omfatta projekt med olika ändamål och särskilda målgrupper. Det gemensamma är att det alltid siktar på att förbättra någons nuvarande situation. Det kan handla om allt från att samla in pengar till barn i Afrika till att rensa en svensk statspark. Allt detta klassificeras som välgörenhet. Att medverka i sådana typer av projekt ger en klar indikation på generositet och stort sinne, två väldigt positiva egenskaper. Det är även orsaken till att många företag väljer att bli en del av välgörenhetsrörelsen, på det sättet visar dem en bra karaktär och är mer attraktiva både för externa intressenter och de anställda. Konceptet har utvecklats så pass mycket så att det idag är vanligt att kollegor och medarbetare organiseras för att tillsammans hjälpa till vid ett uppdrag med välgörenhetsändamål.

Det smakar mer än vad det kostar

Välgörenhet kan vara en smart väg att gå och detta gäller varje företag. Varför? Svaret är enkelt. Genom att skänka en viss summa varje år eller genom att bidra med arbete, om uppdraget är att rensa en park till exempel så skapar företaget ett bra intryck. Bidraget behöver inte vara särskilt stort men har alltid en positiv effekt på verksamheten.