Tips för att sova bättre

Tips för att sova bättre

Har du som så många andra svårt att sova på nätterna? Kanske ligger du vaken länge innan du somnar eller så vaknar du mycket på nätterna. Detta är ett oerhört vanligt problem, nästan en folksjukdom. Men det finns faktiskt en del saker man kan göra för att sova bättre, några enkla knep som vi kommer gå igenom här. Så läs vidare!

För det första är det viktigt att lägga sig i god tid. Lägg dig gärna i sängen en stund innan du har tänkt att somna. Kanske kan du läsa en bok eller göra något annat som brukar få dig att varva ner? Det rekommenderas dock inte att surfa på surfplattan strax innan du ska sova. Forskning har visat att det kan vara svårare att somna om man nyligen utsatt sig själv för ljuset från skärmen.

En bra säng

För det andra är det viktigt att ha en riktigt bra säng som du trivs med. Hos www.battrenetter.se hittar du ett stort urval av olika varianter, allt ifrån ramsängar, ställbara sängar och kontinentalsängar till bäddsoffor. Prova dig fram och försök hitta en säng som passar dina behov och din kropp. För somliga är det bättre med en mjuk säng medan andra sover bättre i en lite hårdare.

Lagom temperatur

Det är också viktigt att få till en lagom temperatur i sovrummet. Öppna gärna fönstret om det blir för varmt. Ett sätt att varva ner och kyla av sig varma dagar är att ta en dusch innan man går och lägger sig. Det kan verkligen vara avslappnande och skönt. Det finns gott om duschar och duschtillbehör på nätet om du saknar något. Här hittar du urvalet.

Ett annat bra tips för att sova bättre är att motionera regelbundet. Forskning visar att den som rör på sig varje dag och tränar då och då i regel sover bättre på nätterna. Kom ihåg att det inte krävs någon intensiv träning, det kan räcka med en lite längre promenad varje dag.

Undvik stress

Försök också att jobba med de mentala bitarna för att minska på stressen. Ofta beror dålig sömn på stress. Ett sätt att bli mindre stressad är att har som rutin att skriva upp det som behöver göras, så slipper du ha allt i huvudet. Tänk också på att tiden är begränsad. Om det är mycket att göra på jobbet så har du ändå inte mer än fyrtio timmar i veckan att göra ditt arbete på. Om du upplever att du har mer jobb än vad du hinner med på din arbetstid är det läge att ta upp det med chefen.